Hvordan få vi mest mulig kollektiv trafik til flest muligt for de penge, der er til rådighed? Det spørgsmål stiller NT sig løbende, og denne gang er svaret nedfældet i den lovpligtige mobilitetsplan, som alle trafikselskaber skal lave hvert fjerde år.
Mobilitetsplanen er lavet i samarbejde med de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland, og den fungerer som et fælles pejlemærke for udviklingen af den kollektive trafik.
“Vi vil gøre det let og enkelt for nordjyderne at vælge den kollektive trafik. For at tiltrække flere kunder, skal vi kunne tilbyde et stærkt hovednet med tog og expresbusser, velfungerende stoppesteder, stationer og busterminaler og behovsstyrede transportformer, der kører i de områder, hvor faste busruter ikke er bæredygtigt,” forklarer direktør for NT, Thomas Øster.
Hovednet, knudepunkter og behovsstyret transport
Hovedoverskrifterne i planen er forbedrede knudepunkter, flere expresbusafgange og fleksible løsninger, der kører når og hvor, der er et behov.
Busterminaler, stationer, stoppesteder og samkørselspladser skal være rene og funktionelle, og man skal føle sig tryg, når man færdes der. Det skal også være nemt at skifte mellem de forskellige transportmidler og tog, bus, cykel, delebil eller el-løbehjul ved knudepunkterne, så rejsen hænger sammen fra start til slut.
Hovednettet består af tog, expresbusser og Aalborgs bybusser. Ambitionen er, at tog og expresbusser kører mindst én gang i timen fra morgen til aften med kort rejsetid og høj regularitet. Det skal gøre det let at pendle mellem byer, uddannelsessteder, virksomheder og turistmål, så færre vælger privatbilen.
I områder, hvor faste ruter hverken er økonomisk eller miljømæssigt bæredygtigt, vil NT udvide de fleksible tilbud, der kan bestilles efter den enkeltes rejsebehov. Her skal især Plustur være forbindelsen til hovednettets mange afgange, så alle kan få glæde af opgraderingen af det.
Ifølge NT, kan mobilitetsplanen kun føres ud i livet gennem et tæt samarbejde mellem NT, de nordjyske kommuner, Region Nordjylland, større uddannelsesinstitutioner og forskellige andre aktører – private såvel som offentlige.
“Fremtidens mobilitet skabes ikke af én aktør alene. Vi skal arbejde på tværs for at udvikle løsninger, der giver mening for både borgere, virksomheder og miljøet,” forklarer Thomas Øster.
Det virker
NT har allerede taget forsmag på de ting, der er fremhævet i den nye plan. Projekt Fremtidens Kollektive trafik, som NT er i fuld gang med at implementere, består af meget af det, som er nævnt i mobilitetsplanen. Og det ser ud til, at opskriften med flere expresbusser og forbedrede knudepunkter er den rette.
Der er sket en markant stigning i antallet af passagerer i NT’s ekspresbusser. På strækninger, hvor der er nedlagt regionale ruter til fordel for en opgradering af antallet af expresbusser og en forbedring af bl.a. stoppestederne langs ruten, er der set stigninger i passagertallet på helt op til 20 %. En del af forklaringen på de høje tal er, at folk helt naturligt er flyttet fra de nedlagte ruter til expresbusserne på den enkelte strækning. Men det er ikke hele forklaringen, for der er generelt kommet flere kunder til, end der før kørte med de nedlagte ruter.
NT oplever også, at der er kommet flere kunder i de expresbusruter, der ikke har vært berørt af projekt Fremtidens Kollektive trafik, så generelt ser det ud til, at nordjyderne er glade for NT’s omlægninger. Nettopassagertilvæksten er på 2 % for alle NT’s expresbusser.
Læs mere om Mobilitetsplan 2025-2028