Plustur

Plustur er en moderne form for kollektiv trafik, hvor du nemt og sikkert får et lift til eller fra bussen, hvis du har langt til stoppestedet. Vi henter dig og kører dig til nærmeste stoppested, hvorfra du kan komme videre med bus eller tog.

Først en Plustur så en bustur - eller omvendt!

Vi henter dig og kører dig til nærmeste stoppested, hvorfra du kan komme videre med en bus. Der skal bare være længere end 2 km. til stoppestedet. En Plustur koster altid 12 kr., uanset hvor langt du skal. Du skal bare bestille turen på Rejseplanen.dk senest 2 timer før den ønskede afgang. Så sørger vi for resten.

Plustur er en sikker og bæredygtig form for transport i områder med få passagerer. Plustur sikrer, at du både nu og i fremtiden har gode muligheder for at benytte kollektiv trafik. Også selvom du ikke har en busrute lige udenfor døren.

Videoguide

Hvad er Plustur?

Plustur er enten første eller sidste del af en rejse med bus eller tog. Med Plustur kan du blive kørt til stoppestedet eller stationen, hvis det ligger langt fra din adresse.

Du bestiller Plustur på Rejseplanen senest 2 timer før ønsket afgang og tidligst 14 dage før. Du kan kun bestille, hvis betingelserne for at få tilbudt Plustur er opfyldt, og Plustur derfor kommer frem som en del af et rejseforslag.

Hvis du har brug for kørsel fra adresse til adresse, og ikke ønsker at benytte bus eller tog på en del af rejsen, kan du i stedet benytte Flextur.

Videoguide

Opret dig som bruger

Før du kan bestille Plustur, skal du være oprettet som bruger. Se videoguide for hvordan du opretter dig som bruger.

Når du er oprettet, kan du nemt og hurtigt bestille dine ture gennem Rejseplanen.

Opret bruger

Videoguide

Sådan bestiller du Plustur

Når du søger en rejse på   Rejseplanen , vil du blive tilbudt en Plustur, hvis du har længere end 2 km. til nærmeste stoppested/station med forbindelse videre med bus eller tog. Du bestiller og forudbetaler Plustur med betalingskort gennem Rejseplanen.

Den del af rejsen, der foretages med bus eller tog betales separat med fx Pendlerkort, Rejsekort eller en billet fra   appen RejseBillet.

Mere om Plustur

Plustur er en moderne form for kollektiv trafik, som ligger i starten eller enden af en rejse med bus eller tog. Med Plustur bliver du kørt mellem en adresse og et stoppested eller en station, hvis der er mere end 2 kilometer imellem, og du enten kommer med en bus eller et tog eller skal videre med bus eller tog. Du skal bare bestille turen gennem Rejseplanen, senest 2 timer før og tidligst 14 dage før den ønskede afgang.

Da Plustur er kollektiv trafik, kører du som oftest sammen med andre. I kører muligvis en omvej for at hente eller aflevere andre. Derfor kan turen tage lidt længere tid, end hvis du kørte i en privat bil.

Med Plustur bliver du kørt mellem en adresse og et stoppested eller en station i Region Nordjylland, hvis der er mere end 2 kilometer imellem, og du enten kommer med en bus eller et tog eller skal videre med bus eller tog.

Du kan bestille Plustur på Rejseplanen, hvis Plustur er en del af det rejseforslag, der kommer frem ved en søgning. Plustur kommer kun frem, hvis betingelserne er opfyldt. Der skal fx. være mere end 2 kilometer mellem adressen og stoppestedet/stationen, og der skal være en bus- eller togafgang fra stoppestedet eller stationen.

Før du kan bestille Plustur på Rejseplanen, skal du oprette dig som bruger. Det gør du på rejseplanen.flextrafik.dk.

Du betaler med betalingskort ved bestilling.

En Plustur koster altid 12 kr. uanset hvor langt du skal.

Hvis du ikke skal bruge din bestilte tur, skal du huske at afbestille den

  • Afbestil på rejseplanen.flextrafik.dk, hvis der er mere end 2 timer til afhentning.
  • Ring til os på telefon 99 34 11 34, hvis der er mindre end 2 timer til afhentning

Ved afbestilling mere end 2 timer før det planlagte tidspunkt for afhentning, får du pengene tilbage for turen.

Hvis der er mindre end 2 timer til afhentning, vil vi stadig gerne vide det, så chaufføren og de andre i bilen slipper for at køre en forgæves omvej efter dig.

Du kan ikke ændre i en allerede bestilt Plustur. Du kan i stedet afbestille den og bestille en ny.

På rejsedagen skal du være klar til at køre fra 5 minutter før det aftalte tidspunkt for afhentning. Trafikken kan drille, så vi kan være op til 15 minutter forsinkede.

Hvis du ikke er klar til at køre, når vognen kommer, eller hvis chaufføren ikke kan finde dig ved adressen og heller ikke kan komme i kontant med dig, kommer du til at hæfte for turen. Det gør du også, hvis du ikke afbestiller turen senest 2 timer før det aftalte tidspunkt for afhentning.

Hvis din Plustur ikke er kommet senest 15 minutter efter det aftalte tidspunkt for afhentning, skal du kontakte os på telefon 99 34 11 34.

Hvis Plusturen bliver mere end 35 minutter forsinket ift. det aftalte afhentningstidspunkt, kan du benytte vores Rejsegaranti. Det betyder, at du kan bestille en almindelig taxa eller få en til at køre dig og få udgiften refunderet. Læs mere om rejsegaranti her.

Hvis du skal videre med Plustur efter en bus- eller togrejse, skal du ringe til os, hvis bussen eller toget er forsinket. Så sørger vi for, at Plusturen stadig er der, når du når frem.

Rejsegarantien dækker ikke fly -, færge- eller togbilletter. Rejsegarantien dækker heller ikke hotelophold og lign.

Når du bestiller, skal du oplyse, hvor mange I er. Vi har plads til maksimalt 6 personer pr. vogn og tager imod bestillinger på maksimalt 18 personer i alt.

Du må medbringe bagage svarende til en stor kuffert plus en lille taske, som du kan have på skødet. Du kan også medbringe barnevogn/klapvogn, kørestol, rollator eller førerhund. Husk at oplyse det ved bestilling, hvis du har bagage eller et hjælpemiddel med.

Cykler kan ikke medbringes i Plustur.

Du kan medbringe en barnevogn/klapvogn, når du rejser med et barn. Husk at oplyse det ved bestilling, hvis du har en barnevogn eller klapvogn med.

Hvis dit barn skal sidde i en autostol eller på en selepude på turen, skal du selv medbringe den og sikre dig, at dens muligheder for bespænding overholder gældende lovkrav.

Førerhunde, servicehunde og små dyr i tasker/bokse kan medbringes. Det er gratis.

Når du bestiller rejser på NT.Flextrafik.dk eller i Flextrafik appen, sender vi dig en sms med en påmindelse om rejsen 24 timer og 15 minutter før afgang. Vi bruger også dit mobilnummer, hvis vi skal informere dig om ændringer på din rejse.

I sms’en, som vi sender 24 timer før rejsen, står det tidspunkt for afhentning, som du fik oplyst ved bestilling. I sms’en, vi sender 15 minutter før rejsen, står det reelle afhentningstidspunkt. Det kan variere med op til 15 minutter ift. det oplyste tidspunkt pga. Fx. trafiksituationen.

Hvis du får nyt mobilnummer eller ikke længere ønsker at få beskederne, skal du huske at opdatere det under ”min bruger”.

Du kan ikke bestille Plustur til d. 24. eller 31. december.