Noget af det, som nordjyderne kan glæde sig til, er flere expresbusruter og flere afgange på de nuværende ekspresbusruter. Expresbusserne er enormt populære, og NT oplever, at passagertallene er steget på de strækninger, hvor der er blevet indsat expresbusser i stedet for almindelige regionalbusser. Expresbusserne kører med få stop, så de kommer hurtigt frem, mens de regionale ruter er længere og standser flere steder undervejs.
- Vi glæder os til at implementere de første ændringer allerede til sommer. Vi udvider nettet af expresbusser og indsætter samtidig flere expresbusafgange. Derudover øger vi mulighederne for at bruge de fleksible produkter, så flest muligt får mulighed for at benytte sig af expresbusserne - så vi helt overordnet skaber mest mobilitet for flest mulige i Nordjylland, forklarer Thomas Øster, direktør for NT.
De seneste år har rammebetingelserne for den kollektive trafik i Nordjylland ændret sig i takt med, at omkostningerne er steget, og passagertallet er faldet. Behovet for at nytænke den kollektive trafik i Nordjylland er ikke blevet mindre aktuel af eftervirkningerne af coronapandemien samt inflation og stigende energipriser, som også har sat den kollektive trafik under pres.
Derfor har NT, regionen og de nordjyske kommuner udviklet en plan, som blandt andet skal tiltrække flere passagerer samt sikre en mere økonomisk bæredygtig kollektiv trafik – og nu nærmer ændringerne sig med hastige skridt.
Vi ser frem til at kunne implementere de første ændringer allerede til sommer, da vi tror på, at det er væsentligt at se ind i de udfordringer, vi bliver mødt af, siger Thomas Øster.
Flere expresbusser og fleksible transportløsninger er fremtiden
Når alle ændringer i Fremtidens Kollektive Trafik er indført i 2026, er der bl.a. indsat expresbusser mellem Hanstholm og Thisted, Løkken og Hjørring samt Løgstør og Hobro, mens der vil være flere afgange med expresbusser på ruter omkring Mariager, Hadsund, Løgstør, Nibe og Asaa. Det betyder samlet set, at flere nordjyder har adgang til flere afgange med expresbusser ift. i dag.
I tyndere befolkede områder skal man fremover vænne sig til at bruge en anden og mere fleksibel kollektiv trafik end traditionelle busser. Den fleksible trafik – flextrafikken - er forbundet med expresbusnettet og erstatter regionalbusser i de områder eller på de tidspunkter, hvor der ikke længere er et kundegrundlag for at køre rutetrafik med busser.
- For at sikre at alle nordjyder har gode muligheder for at bruge den kollektive trafik, iværksætter vi en række tiltag, der skal få flere til at benytte sig af Plustur og Flextur, som er løsninger, hvor turen bestilles på forhånd og tilpasses den enkelte passager. Løsningerne er særligt tiltænkt de tyndt befolkede områder, hvor der er langt til et stoppested, og skal være med til at sikre, at vi i højere grad er tilgængelige der, hvor kunderne er.
Foruden mere fokus på de fleksible produkter bliver der ændringer i rutetrafikken i blandt andet områderne omkring Hjallerup, Dronninglund, Løgstør, Nibe og Hvalpsund, hvor der i et øget omfang vil blive indsat flextrafik og expresbusser.
- I vores anbefalinger til en ny rutestruktur spiller expresbusserne en væsentlig rolle. Kunderne vil fremover opleve, at der kommer flere afgange expresbusser både i dagtimerne, om aftenen og i weekenden. Nogle steder bliver der lidt længere til stoppestedet, og der kan man benytte et af de fleksible produkter som fx Plustur, så man ikke behøver gå eller cykle.
Efter planen vil de første ændringer til Fremtidens Kollektive Trafik i Nordjylland blive indført fra august 2024.